Lærer barna egentlig matte med Albert-appen?
Jul 13, 2025På nettsiden til Albert står det, anbefalt for barn mellom 3-9 år:
Det høres jo ideelt ut. Hvem vil ikke at barna skal ha det gøy mens de lærer, føle mestring og bli motiverte?
Når barna allerede tilbringer mye tid på skjerm, virker en «pedagogisk» app som et bedre alternativ. Kanskje det til og med gir følelsen av å kombinere lek og læring – en slags vinn-vinn.
Men jeg får en dårlig magefølelse rundt det hele.
For hva slags læring er det egentlig snakk om?
Ofte handler det mest om å trykke seg fram til riktig svar og få en digital pokal.
Jeg stiller spørsmål med hvilke forskningsbaserte resultater som ligger bak påstanden om styrket selvtillit. Økt motivasjon er jeg også kritisk til, for det er ikke nødvendigvis forståelse som bygges – det er dopamin som trigges.
Barnet blir raskt vant til pling, figurer, jubel og belønning. Det ser ut som motivasjon, men jeg er redd for at det vi egentlig ser, er en avhengighet av stimuli.
Hva skjer når matte ikke er pakket inn i farger og fanfarer? Når det ikke kommer en pokal hver gang du prøver?
Og så må vi spørre:
Trenger egentlig barn helt ned i treårsalderen å “motiveres” av en app?
Hva med å gå back to basics med nysgjerrighet, nærvær og en liten kopp med klosser på kjøkkenbordet?
I en verden der alt skal skje lynraskt, er det godt med noe som kobler på hjernen og jobber i et mer behagelig tempo, samtidig som ikke alt innenfor matematikkfaget handler om rett og galt.
Små barn utforsker med matte helt uten at de er klar over det selv, bare de får bygge, stable, sortere og kategorisere uten at en digital respons venter bak hvert enkelt valg.
Jeg tror vi må våge å stille dette spørsmålet også:
Er pedagogisk skjermbruk alltid bedre enn annen skjermbruk – hvis alternativet er noe helt skjermfritt, som gir barnet tid, ro og ekte forståelse?
Det finnes så mange gode alternativer:
- Konkreter og fysisk materiell gir barn en helt annen måte å forstå matte på – med hender, hode og hjerne i bruk samtidig
- Leker av god kvalitet som stimulerer sansene samtidig som de motiverer og engasjerer
- De får utforske, feile og mestre uten å jage etter neste pling